Evropské ucho versus latinsko-americká hudba
Chceš začít tančit, perfektně splynout s hudbou
a konečně se začít tancem bavit? Čti dál a dostaneš se do jiné
taneční dimenze. Jednou mi někdo řekl, že dobrý tanečník je ten,
který vás přinutí vidět hudbu. Ale tohle vznikne jen tehdy,
když se maximálně ztotožníte s hudbou. Někteří tanečníci mají dar
a dokážou tančit svým srdcem a náladou. Ostatní musí spoléhat
(zatím) na svůj mozek, aby lépe porozuměli latinsko-americké
hudbě a jednou hudbu zatlačili dolů do svých srdcí a nálad.
Být součástí hudby, když tancujete, znamená rozumět rytmu
a načasování, ale také variacím a důrazům. Pokud se naučíte,
jak poslouchat hudbu, jak rozeznat jednotlivé nástroje,
jak porozumět jejich důrazům a jak koordinovat vaše tancování
se všemi těmito součástmi, MÁTE VYHRÁNO. Pak ostatní uvidí,
jak jednoduše krásná může salsa být, když splynete s hudbou
v jedno.
__________________________________________________________________________________________________________________
Časování/frázování hudby
V hudbě se časová jednotka nazývá takt. Každý takt hudby
je tvořen 4 údery. V salse většina frází (jak v hudbě,
tak v tanci) obsahuje dvě skupiny o 4 taktech, což znamená
8 taktů. Je důležité, aby jste vytrénovali vaše uši a sladili
svoje pohyby s rytmy salsy.
___________________________________________________________________________________________________________________________________
Silné a slabé doby
V hudební terminologii liché rytmy jsou nazývány silnými.
Sudé rytmy jsou slabé. Tento rozdíl je důležitý, což se brzy
dočtete.
______________________________________________________________________________________________________________________________
Hudební důraz
Důrazy jsou noty (nebo doby), které jsou silnější než jiné.
Rozložení důrazů je jedním z faktorů, který určuje rytmus části
hudby. Zde je nejdůležitější rozdíl mezi popovou hudbou
a kubánskou hudbou (ze které salsa pochází). Ve většině skladeb
popové hudby se silné rytmy a důrazy scházejí. Proto,
je jednodušší nalézt rytmus v popové hudbě. V mnoha stylech hudby
s africkými kořeny je rytmická struktura složitější.
Například ve swingu se důrazy shodují se sudými dobami
a to je ještě jasnější u reggae, jedné z mnoha forem karibské
hudby. V hudebním názvosloví je to nazýváno synkopa.
V kubánské hudbě je rytmická struktura ještě složitější.
Je založena na clave a na dalším nástroji, který se prolíná
s jiným, zdůrazňujícím jak liché, tak sudé doby. To vytváří
kubánský dojem, a je jedním z faktorů, který je výzvou pro
"evropské ucho" nalézt rytmus v salse.
___________________________________________________________________________________________________________________________________
Základní kroky salsy
Teď několik slov o základních krocích salsy. V základních krocích
máme 3 kroky na 4 doby. Tři doby jsou vyplněny kroky,
zatímco na čtvrtou dobu je pauza. Plesoví tanečníci to mohou spíše
znát jako dva rychlé kroky následované pomalým. Rychle, rychle,
pomalu... rychle, rychle, pomalu...
____________________________________________________________________________________________________________________________
Na první dobu
Při tancování na první dobu vykračujete na první dobu a zpět
na pátou dobu. Toto je pro partnerky naopak. Kroky vpřed a vzad
se často nazývají "breaking", takže často můžete slyšet výraz
"breaking" na první dobu. Pauza se dělá na čtvrtou a osmou dobu.
Tancování na první dobu je nejrozšířenější ve světě.
Je charakteristické pro kolumbijský styl, LA styl a současný
kubánský styl (zejména s hudbou Timba).
______________________________________________________________________________________________________________________________________________
Na druhou dobu
Existují vždy dva způsoby tancování na druhou dobu.
Jeden je nejvíce používaný v Portoriku, kde se nazývá "on clave"
a na Kubě, kde se mu často říká "contra tiempo"
a typicky se používá při tancování Son. Druhý styl na druhou dobu
je typický pro New York a pochází ze školy Eddieho Torrese.
___________________________________________________________________________________________________________________________________
Tancování "on clave"
Při tancování "on clave" děláme kroky nejprve na druhou dobu
a zpět na šestou dobu. Opět - u partnerek je toto naopak.
V podstatě děláme stejnou sekvenci, jako kdybychom tancovali
na první dobu, ale vykračujeme na druhou. Toto se může zdát jako
pouhá formalita, hudebně, ale jde o značný rozdíl. Nyní se kroky
přesouvají ze silné hudební doby na slabé doby.
Toto mění cítění tance.Takže nyní pauza vychází na první a pátou
dobu, které jsou silné. To dává pauzám větší důraz, ve srovnání
s tancováním na první dobu. Konečný dojem je silnější synkopace
a potřeba dohonit rytmus. To vysvětluje, proč si někteří tanečníci
tancující na druhou dobu připadají pomalejší. Rychlost hudby
je stejná, takže v realitě není nic pomalejší. Toto je jednoduše
pocit, který je výsledkem posunu na jinou hudební dobu.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________
Tancování na druhou dobu NY styl
Technicky může toto vypadat jako hybrid mezi tancováním na první
a druhou dobu. Narozdíl od tancování "on clave" děláme kroky
vzad na druhou dobu a vpřed na šestou (u partnerek naopak).
Proč je tomu tak je důsledkem filozofie vztahu mezi mužem a ženou
při tanci, a jen nepřímo je spojený s hudebním rytmem.
____________________________________________________________________________________